Dzieci i młodzież mogą być narażone na różne zagrożenia oraz kryzysy zarówno w środowisku domowym jak i szkolnym. Intencją konferencji była identyfikacja nowych podejść teoretycznych i metodologicznych w sferze funkcjonowania młodzieży w środowisku szkolnym i rówieśniczym. Jednocześnie również zainicjowanie dyskusji nad najbardziej aktualnymi wyzwaniami i problemami dotyczącymi młodzieży we współczesnym świecie.
Spotkanie podzielone było na trzy panele. W pierwszym, które poprowadziła Dyrektor Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Biłgoraju Ilona Dzido poruszono kwestie kryzysu jako hybrydy obszaru rodzinno - edukacyjnego w życiu ucznia. Mówiono w nim także o przeciwdziałanie agresji oraz przemocy szkolnej i rówieśniczej w aspekcie współczesnych zagrożeń. Drugi panel prowadzony przez Agnieszkę Woźniak poświęcony był procesowi zmian we współczesnych metodach nauczania dzieci i młodzieży jako narzędzie pracy pedagoga w procesie edukacji. Trzeci panelem moderowanym przez Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Biłgoraju Adama Balickiego była dyskusja pedagogów, dotycząca współczesnych barier i potrzeb zmian w placówkach oświatowych.
- Ideą konferencji było stworzenie płaszczyzny do wymiany myśli o edukacji i odpowiedź na potrzeby kadry pedagogicznej celem stworzenia możliwości do współpracy i uzupełniania się w działalności na rzecz dzieci i młodzieży, wymiana doświadczeń w aspekcie zmian edukacyjnych i wyzwań najbliższej przyszłości - mówi Ilona Dzido dyrektor OIK w Biłgoraju.
- Konferencja była podparta diagnozą, jaka została przeprowadzona na zajęciach profilaktycznych realizowanych przez Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Biłgoraju. Zajęcia odbyły się w placówkach oświatowych naszego powiatu - dodaje Ilona Dzido.
Konferencja była podsumowaniem tegorocznej pracy Ośrodka w kontekście nie tylko zajęć profilaktycznych dla 1860 uczniów ze szkół powiatu biłgorajskiego, ale również ogólnych problemów zgłaszanych przez uczniów takich jak:
Przemoc psychiczna
Hejt
Wyśmiewanie
Cyberprzemoc
Przemoc fizyczna
Presja stosowania narkotyków, alkoholu
Przytłaczająca atmosfera sytuacji domowych
Wykluczenie z grupy rówieśniczej
Niskie poczucie bezpieczeństwa w szkole.
które trzeba demaskować, trzeba zwalczać i trzeba redukować, a uczniom, którzy znajdują się w trudnych sytuacjach szkolnych pomagać wielowątkowo do czego potrzebna jest interdyscyplinarność jednostek.
Niezależnie od zamożności, pochodzenia, statusu społecznego rodziców, sytuacji rodzinnej, uwarunkowań osobistych ucznia, każde dziecko może paść ofiarą agresji szkolnej.