W myśl tego, że co Jaś się nauczy, to Jan w życiu dorosłym będzie umiał- będziemy współpracować i wspierać szkoły chcące wdrażać aspekt umiejętności miękkich wśród uczniów takie jak efektywna komunikacja, systemowa nauka umiejętności rozwiązywania konfliktów rówieśniczych (nie tylko swoich, ale i kolegów i koleżanek) po to, aby uświadamiać dzieci i młodzież, że konflikty można oswajać, a następnie konstruktywnie do nich podchodzić, aby nie eskalowały na inne obszary i relacje naszego życia.
Mediacje rówieśnicze, to coraz bardziej popularna metoda rozwiązywania konfliktów w szkole. Polega ona na szukaniu satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu między uczniami przy pomocy mediatora – ucznia.
Mediatorem szkolnym może zostać uczeń cieszący się zaufaniem wśród rówieśników, niezaangażowany bezpośrednio w spór, bezstronny, posiadający umiejętności rozwiązywania konfliktu w oparciu o współpracę. Zadaniem mediatora rówieśniczego jest pomoc kolegom w takiej wzajemnej komunikacji, która pozwoli na bezprzemocowe wyrażanie trudnych uczuć, docieranie do potrzeb i wspólne szukanie satysfakcjonujących rozwiązań.
Uczeń, który:
Można je prowadzić, gdy:
Zorganizowanie na terenie szkół grup osób zajmujących się mediacjami rówieśniczymi, pod opieką nauczyciela-mediatora, skutkuje zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa uczniów, a w efekcie obniżeniem przemocy w szkole.
Mediacja w szkole może być stosowana właściwie we wszystkich sytuacjach konfliktowych, o ile sami zainteresowani widzą taką możliwość oraz wyrażają chęć przystąpienia do mediacji. Może ona dotyczyć konfliktów uczniowskich. Wówczas najczęściej stosuje się mediację rówieśniczą, gdzie mediatorami są przeszkoleni uczniowie.
Dziękujemy za zaproszenie !