W myśl tego, że co Jaś się nauczy, to Jan w życiu dorosłym będzie umiał- będziemy współpracować i wspierać szkoły chcące wdrażać aspekt umiejętności miękkich wśród uczniów takie jak efektywna komunikacja, systemowa nauka umiejętności rozwiązywania konfliktów rówieśniczych (nie tylko swoich, ale i kolegów i koleżanek) po to, aby uświadamiać dzieci i młodzież, że konflikty można oswajać, a następnie konstruktywnie do nich podchodzić, aby nie eskalowały na inne obszary i relacje naszego życia.
Mediacje rówieśnicze, to coraz bardziej popularna metoda rozwiązywania konfliktów w szkole. Polega ona na szukaniu satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu między uczniami przy pomocy mediatora – ucznia.
Mediatorem szkolnym może zostać uczeń cieszący się zaufaniem wśród rówieśników, niezaangażowany bezpośrednio w spór, bezstronny, posiadający umiejętności rozwiązywania konfliktu w oparciu o współpracę. Zadaniem mediatora rówieśniczego jest pomoc kolegom w takiej wzajemnej komunikacji, która pozwoli na bezprzemocowe wyrażanie trudnych uczuć, docieranie do potrzeb i wspólne szukanie satysfakcjonujących rozwiązań.
Uczeń, który:
Można je prowadzić, gdy:
Zorganizowanie na terenie szkół grup osób zajmujących się mediacjami rówieśniczymi, pod opieką nauczyciela-mediatora, skutkuje zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa uczniów, a w efekcie obniżeniem przemocy w szkole.
Mediacja w szkole może być stosowana właściwie we wszystkich sytuacjach konfliktowych, o ile sami zainteresowani widzą taką możliwość oraz wyrażają chęć przystąpienia do mediacji. Może ona dotyczyć konfliktów uczniowskich. Wówczas najczęściej stosuje się mediację rówieśniczą, gdzie mediatorami są przeszkoleni uczniowie.
Spotkanie z uczniami zrealizowała Dyrektor Ośrodka Interwencji Kryzysowej, mediator Ilona Dzido.
Dziękujemy za zaproszenie !