Warsztaty Szkolnego Klubu Mediatora w Szkole Podstawowej nr. 4 w Biłgoraju.

Opublikowano: 7 lutego, 2025

Szkolne Kluby Mediatora powstają, aby kształtować wśród uczniów umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów i skutecznej komunikacji. Działalność klubów wspiera rozwój empatii, odpowiedzialności oraz współpracy, co przyczynia się do budowania bezpiecznej i przyjaznej atmosfery w szkole. Dzięki mediacji rówieśniczej uczniowie uczą się szukać kompromisów i wspólnie rozwiązywać problemy w sposób konstruktywny i bezstronny.

Dziś (tj.07.02.2025r.) na zajęciach Klubu Szkolnego Mediatora w Szkoła Podstawowa nr 4 w Biłgoraju przeprowadziliśmy eksperymentalne badanie nad dwoma klasycznymi konfliktami szkolnymi:

📱 "Kto rozbił telefon i dlaczego to na pewno nie ja?"

👭 "Kłótnia koleżanek z klasy, czyli dramat w trzech aktach"

W symulacji sporu Madzi i Diany analizowaliśmy przypadek konfliktu dziewczyn z jednej klasy i nieszczęsnego telefonu, który „SAM SPADŁ” (oczywiście). Sprawcy zajścia (choć każda twierdziła, że nim nie jest) wymyślały przeróżne, kreatywne wymówki:

❌ „Było nie nagrywać filmiku to telefon by ci nie wypadł !”

❌ „Okej, może go dotknęłam, ale on już wcześniej był popękany!”

❌ „Nie zauważyłam, że się zniszczył ! Z resztą wypadł jej przez dziurawą nogawkę w spodniach !”

🤩 Dziewczyny genialnie wczuły się w role, a dzięki temu mieliśmy okazję obserwować modelową mediację oraz każdy jej etap deeskalacji sporu.

Zajęcia zakończyliśmy wnioskiem, że:

✅ Negocjacje bez dramatu? Możliwe!

✅ Mediatorzy to nie magicy, ale czasami potrafią zdziałać cuda – na przykład sprawić, że dwie strony konfliktu wyjdą ze spotkania z chęcią zakończenia sporu.

✅ Nie wszystko da się załatwić kamieniem, papierem i nożycami (choć próby mogą się pojawić).

✅ Największa wygrana? Kiedy obie strony wychodzą z uśmiechem, a nie z planem zemsty.

✅ Cierpliwość to klucz – szczególnie gdy ktoś twierdzi, że jego rozwiązanie jest „genialne, tylko wszyscy go nie rozumieją”.

✅ Nie zawsze wygrywa ten, kto głośniej mówi – czasem wygrywa ten, kto pierwszy użyje „rozumiem twoją perspektywę” (czyli: nie do końca mi to jeszcze wychodzi, ale próbuję).

✅ Mediator czasem czuje się jak tłumacz między dwoma różnymi językami emocji.

✅ Nie ma na świecie zdania bardziej prowokującego niż „Oj, nie przesadzaj”, "Było nie zaczynać", "No i co? Coś ci się stało?!"

✅ Jeśli ktoś mówi „Nic się nie stało” z lodowatym uśmiechem – stało się wszystko.

Na następnych zajęciach planujemy kolejne wyzwania, gdzie tym razem będą w rolę mediatorów wcielali się uczniowie, gdzie będą ćwiczyli swoją cierpliwość, opanowanie, łagodność, kreatywność i spokój będąc w samym oku cyklony konfliktu rówieśniczego 🗣👁😡🤯🥵😖.

Warsztaty z mediacji organizowała dyrektor Ośrodka Interwencji Kryzysowej, mediator Ilona Dzido.

Zapraszamy również do współpracy inne szkoły chętne do tworzenia Szkolnych Klubów Mediatora ❤, co przyczynia się nie tylko do przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej, ale również tworzy kulturę dialogu, życzliwości i nauki komunikacji w społeczności szkolnej ❤❤❤.

Podobne posty

Spotkanie profilaktyczne w Szkole Podstawowej w Księżpolu.

Opublikowano: 13 marca, 2025
Czytaj więcej

Nieodpłatna pomoc psychoterapeuty uzależnień w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Biłgoraju.

Opublikowano: 11 marca, 2025
Czytaj więcej
Logo OiK w Biłgoraju

Ośrodek Interwencji Kryzysowej
w Biłgoraju

ul. Wira Bartoszewskiego 10;
23-400 Biłgoraj
oik.bilgoraj@gmail.com
+48 84 686 41 82
797 433 719 (interwencyjny)
envelopefile-emptyphone-handsetmap-markersmartphone