Na zajęcia zgłosiła się 32-osobowa grupa uczniów chcących wdrożyć w szkole mediacje rówieśnicze, jako metodę rozwiązywania konfliktów uczniowskich, która polega na szukaniu satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu między uczniami przy pomocy mediatora – ucznia.
Przyszli mediatorzy szkolni podczas warsztatów doskonalili swoje umiejętności komunikacyjne i interpersonalne w zakresie:
analizy struktury konfliktu,
diagnozy potencjalnych zagrożeń wynikające z sytuacji spornych pomiędzy rówieśnikami,
edukacji co do alternatywnych metod rozwiązywania sporów,
psychologicznych uwarunkowań konfliktów,
przeciwdziałania agresji szkolnej,
wzajemnego wsparcia rówieśniczego w sytuacjach kryzysowych.
Uczniowie już wiedzą, że konflikty są nieuniknione, ale można rozwiązywać je w konstruktywny i polubowny sposób.
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole jest priorytetowym celem Klubu co przez tego typu działania mają na celu stworzenie społeczności szkolnej jako bardziej przyjaznej, tolerancyjnej i bezpieczniejszej.
Z młodymi mediatorami będziemy spotykać się regularnie by ćwiczyć procedurę prowadzenia mediacji, rozmawiać na tematy związane z propagowaniem mediacji w środowisku rówieśniczym oraz przygotowywać uczniów do „wyłapywania” sporów i ich łagodzenia na poziomie uczniowskim w atmosferze poufności, wsparcia i wzajemnej pomocy.
Docenienie młodzieży jest bardzo ważne, ponieważ przyczynia się nie tylko do budowania ich poczucia własnej wartości oraz motywacji do dalszego rozwoju, ale również uwrażliwia ich serca na otaczający świat, a więc wyposaża w zasoby, z którymi pójdą w dorosłość.
Dlatego jako dorośli:
Słuchajmy tego, co mają do powiedzenia.
Uznawajmy ich sukcesy, chwalmy.
Dawaj szansę, aby mogli się rozwijać mimo porażki.
Rozmawiajmy z nimi pozytywnymi emocjami.
Twórzmy im bezpieczne środowisko zapewniając pozytywną przestrzeń.
Udzielajmy budującego feedbacku.
Angażujmy ich pozwalając brać udział w decyzjach, projektach i działaniach.